Breadcrumbs

Главоболието от тензионен тип e най-често срещаният тип главоболие

Ако Ви боли главата, може болката да е от тензионен тип.1 Това е най-често срещаният тип главоболие, засягащо 8 от 10 души.2

Главоболието от тензионен тип може да засегне професионалния и социалния Ви живот от много гледни точки.1 То може да се появи на всяка възраст, въпреки че е по-често срещано при юноши и тинейджъри.1 Засяга малко повече жените отколкото мъжете.1

Моето главоболие от тензионен тип ли е?

В: Къде усещате болката?

О: Обикновено, главоболието от тензионен тип се усеща в областта на двете слепоочия и често е описвано, като напрежение в главата.1

В: Болката пулсира ли?

О: Главоболието от тензионен тип e постоянно и не пулсира.1

В: Колко интензивна е болката?

О: Главоболието от тензионен тип обикновено е по-леко до умерено като интензивност.1

В: Откога усещате тази болка?

О: Главоболието от тензионен тип може да отнеме от 30 минути до 7 дни.3

В: Когато се движите, болката влошава ли се?

О: Главоболието от тензионен тип няма тенденция да се влошава, когато правите физически упражнения или се движите.3

В: Когато имате главоболие, имате ли гадене или повръщане?

О: Обикновено, гаденето и повръщането не са асоциирани с главоболието от тензионен тип.3

Мускулите са източника на главоболието от тензионен тип

Стресът и неправилната стойка на тялото през деня, могат да доведат до разтягане мускулите на главата и врата. Когато това стане, се освобождават химически вещества в мускулите, които причиняват болка. Но болката не остава там откъдето започва. Тя се движи от мускулите към главата, където се усеща като главоболие от тензионен тип.5

Предотвратяване на главоболието от тензионен тип

Има няколко начина за намаляване на главоболието от тензионен тип:

  • Избягвайте факторите, причиняващи главоболието: Има различни фактори, причиняващи главоболията при различни хора. Научете какво именно причинява Вашата болка и водете „дневник” на болката. Когато усещате, че има болка, запишете какво именно вършихте в съответния момент или какво сте яли преди да възникне болката. Щом научите кои са факторите, причиняващи болката, много по-лесно е да вземете мерки за избягване на тази ситуация.5
  • Починете си и се отпуснете: Често пъти стресът се посочва за фактор, причиняващ главоболието. То може да бъде намалено с техники за отпускане, като медитацията. Доброто равновесие между личния и професионалния живот и достатъчно сън могат да бъдат от полза.1
  • Спортувайте редовно и си направете програма за редовно хранене: Липсата на физически упражнения и пропуснато хранене могат да доводат до главоболие. Кратка разходка пеша по време на обедната почивка или посещаване на фитнес зала могат да Ви помогнат да намалите появата на главоболията от тензионен тип.5
  • Приемете аналгетици: Аналгетиците, като ибупрофен - активното вещество в Нурофен, действат върху източника на болката и допринасят за намаляване на главоболието от тензионен тип.1 .6

Фактори, често пъти причиняващи главоболие от тензионен тип

В повечето случаи, стресът е често срещана причина зa главоболието от тензионен тип. Все пак има редица фактори, допринасящи за причиняването му:1,5

  • неправилна стойка на тялото
  • умора
  • спорадично хранене
  • липса на физически упражнения
  • тревога и депресия

Трябва ли да ме притеснява главоболието?

В повечето случаи главоболието от тензионен тип не е знак за сериозна болест. Все пак обърнете се към своя лекар за съвет, ако:1

  • Болката e в резултат на удар по главата.
  • Имате пролеми със зрението, като например замъглено зрение.
  • Главоболието става остро.
  • Главоболието е съпроводено с други симптоми, като например температура или повръщане.