Менструални болки | Намаляване на менструалните болки | Нурофен
Breadcrumbs

Менструалните болки са неприятни!

Ако страдате от менструални болки, не сте единствената! Повечето жени страдат от менструални болки.1 Фактически, това е най-често срещаният симптом от гинекологично естество, от който страдат младите жени.1,2 Страдащите от менструални болки знаят, че те се появяват през юношеството, няколко години след както започнат да имат менструация.1

Интензивността на менструалните болки варира. Колкото са по-интензивни, толкова по-голямо е тяхното въздействие върху способността за извършване на нормалните всекидневни дейности, включително посещаване на занятия в училище, в университета или на работа.2,3 Най-интензивната болка се проявява в началото на менструацията и постепенно намалява през следващите 2 до 3 дни.1,4

Кои са причините за менструалните болки?

Менструалните болки са причинени от естествени химически вещества в тялото, наречени простагландини, които се освобождават в матката по време на менструацията.1,2 Някои жени имат по-високи стойности на простагландини отколкото други (въпреки че не е известно защо). Има по-голяма вероятност първите да страдат повече от менструални болки.4 Простагландините определят свиването на мускулите на матката, което се усеща като спазми. 4 Нивото на простагландините е най-високо преди началото на менструацията, през този период менструалните болки са най-силни и чести.1 След ден или два, нивото на простагландините спада и обикновено, болката изчезва.1

Простагландинитe не водят само до менструални спазми.

Не всички менструалните болки са еднакви.

Има два вида менструални болки:

Първична дисменорея: Болката при повечето жени по време на менструалния цикъл. Обикновено, болката се усеща една или две години преди началото на менструацията,5 и намалява като интензивност с напредване на възрастта.1 Много жени откриват, че менструалните болки намаляват след раждания или когато приемат хормонални контрапцетиви, от типа таблетка, пластир или диафрагма.1,3

Второстепенна дисменорея: Болката, усетена заради проблеми на репродуктивния апарат,1 като например вътрешноматочните сраствания или фиброми.1,2,5 Приблизително една от десет жени, страдащи от менструални болки, има второстепенна дисменорея.2 За разлика от първичната дисменорея, вторичната има тенденцията да започва в по-напреднала възраст и да се засили във времето.1 Също така, болката може да възникне преди менструацията, да продължава през целия й период и дори след свършването на менcтруацията.1

Намаляване на менструалните болки

Има определени неща, които можете да направите за намаляване на менструалните болки:

  • Откажете цигарите: Пушенето засилва менструалните болки,2 това е една допълнителна причина за отказване на цигарите.
  • Хранете се здравословно: Намалете количеството кафе и алкохол през периода на менструацията и опитвайте да избягвате обработени или мазни храни.6 Яжте повече плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни6 и риба, като например сьомга, тон и сардини, богати на мастни киселини oмегa-3.2
  • Правете физически упражнения: Редовните физически упражнения между менструациите са добра идея.4,5 По време на менструацията, правете разтягания или вървете пеша за намалване на болката.5
  • Приемете аналгетици: Аналгетиците, намаляващи ефектите на простагландините, са много ефективни за менструални болки.7 Те се наричат нестероидни противовъзпалителни лекарствени продукти (или, накратко, НСПВЛП) и включват ибупрофен, активното вещество в Нурофен. Тези аналгетици действат върху причината на менструалните болки и са по-ефективни отколкото общите аналгетици, като например парацетамола за намаляване на менструалните болки.7
  • Хранителни добавки: Някои жени приемат магнезий, рибено масло, Витамин B1 или Витамин B6, за да облекчат менструалните болки.8 Други добавки, които могат да бъдат полезни, са - черен кохош, масло от вечерна роза, донг куай, Витекс Аврамово дърво .5
  • Отпкуснете се и се погрижете за себе си: Техниките за отпускане: йога, медитация, акупунктура, отдих и прости методи, като например бутилка гореща вода или топъл компрес, могат да бъдат ефективни.4,5 Чай от билки, като например джинджифил или мента, могат да намалят гаденето и подуването.5

Tрябва ли да ме притесняват менструалните болки?

При повечето жени, менструалните болки са естествена част от живота и обикновено, изчезват за няколко дни.1 Все пак, трябва да търсите съвет при лекар, ако Вашите менструални болки:

  • не намаляват при употреба на аналгетици или други методи и затрудняват личния Ви живот и работа
  • усложняват се с възрастта – това може да бъде показател, че нещо друго, различно от нормалния менструален цикъл, причинява Вашите менструални болки.