Изкълчвания и навяхвания | Навяхване | Нурофен
Breadcrumbs

Изкълчванията и навяхванията са всекидневни злополуки

Ако сте посетили зала за тренировки, може да получите разтягане /навяхване или да сте изкълчили става. Това са най-често срещаните увреждания, асоциирани със спортната дейност,1 но могат да възникнат и по време на  всекидневни дейности, като например домакинстване или градинарство.2

Въпреки че обикновено усетената болка е една и съща, навяхванията и изкълчванията са различни заболявания, тъй като засягат различни структури на тялото.

Навяхванията са причинени от увреждане на мускулите или сухожилията. Сухожилията са влакнести структури, с помощта на които мускулите се фиксират върху костите.1

За разлика от това, изкълчванията са причинени от увреждане на лигаментите. Те са влакнести съединителни структури, свързващи костите на ниво стави.1

Strains and sprains_bg

Мускул, лигамент, сухожилие

ПО КАКЪВ НАЧИН СЕ РАЗЛИЧАВАТ ИЗКЪЛЧВАНИЯТА И НАВЯХВАНИЯТА?

Както навяхванията, така и изкълчванията са причинени от разтягане или скъсване на ниво тъкан. В случай на навяхване, засегнатата тъкан е на мускул или сухожилие, докато в случай на изкълчване е на лигамент.1

Навяхвания

Острите навяхвания възникват веднага след увреждане на мускула или сухожилието, вследствие на удар (например, силен удар след падане) или на прекалено разтягане на мускула, което може да стане, когато вдигате тежък предмет.1,3Навяхванията могат да бъдат хронични, развиващи се във времето заради пренатоварване на мускулите и сухожилията по време на продължителни, повтарящи се движения.1,3

Лицата с навяхвания могат да усетят болка, мускулни спазми, възпаление или свивания.1 Мускулите  с най-голям риск от навяхване са мускулите в гърба, коленете, лакътя (особено при игра с тенис ракета или мятания) и мускулите на ръката (предполагащи хващане, като например гимнастика, голф или гребане).1                 

Изкълчванията

Изкълчванията са почти винаги причинени от удар или падане, водещо до изваждане на ставатa от мястото й, като понякога причинява разтягане и скъсване на сухожилията.1 Специфичните симптоми са болка, висиниране и възпаление.1 Ставите с най-висок риск от изкълчване варират в зависимост от дейностите. Например, скоковете (прескачане на препятствия, волейбол или баскетбол) или бягане върху неравна повърхност могат да причинят изкълчвания на крака, коляното или глезена.1 Падане върху ръката, с която се опитвате да възстановите равновесието, може да причини изкълчване нa китката.3

КОЛКО ТЕЖКО Е МОЕТО НАВЯХВАНЕ ИЛИ ИЗКЪЛЧВАНЕ?

Сложността на тези видове увреждания е класифицирано от първа до трета степен, в зависимост от сериозността на увреждането на тъканта.4

Първа степен: Сухожилията, мускулите или лигаментите са разтегнати прекалено много, но има възможност да не бъдат скъсани или частично да бъдат скъсани.3,4 Често пъти, болката e лека и подуването или посиняването са незначителни или почти несъществени.3,4 При първа степен би трябвало да можете да се облягате върху засегнатата от навяхване или изкълчване става, понеже ставатa e още стабилна.3Тези навяхвания се излекуват за 2 - 3 седмици.3

Втора степен: Влакната в тъканите са засегнати или частично скъсани.3,4 Обикновено, тези увреждания са съпроводени от посиняване, подуване и умерена болка. Възможно е трудно да използвате засегнатата става или мускул.4 Подобни навяхвания се излекуват за 3 - 6 седмици.3

Трета степен: Това представлява остро навяхване или изкълчване, при което сухожилието или лигамента са почти изцяло скъсани. Не е никак изненадващо, че обикновено тези увреждания причиняват остра болка, подуване и посиняване. Не е възможно използването на засегнатия крайник.3,4 Тези навяхвания и изкълчвания са сериозни и понякога предполагат хирургическа интервенция и възстановяване.4 Лечението може да отнеме и няколко месеца.3

ЛЕКУВАНЕ НА ИЗКЪЛЧВАНИЯТА И НАВЯХВАНИЯТА

  • Винаги правете загрявка преди спорт или физически упражнения.3 Всеки ден практикувайте стречинг упражнения.1
  • Носете подходящи обувки: уверете се, че те са точен размер и ги заменете,  ако са повредени.3
  • Тренирайте, като постепенно увеличавате степента на трудност: не бързайте да започнете нова фитнес програма – започнете леко и бавно;3 стягайте мускулите си със спецална програма1
  • Избягвайте бягането по неравни повърхности.3
  • Не тренирайте или не практикувайте спорт, ако сте изморени или усещате болки.3
  • Спазвайте уравновесен хранителен режим за здравето на мускулите и  ставите.1
  • Използвайте или носете защитна спортна екипировка.1

КАКВО ТРЯБВА ДА ПРАВЯ, АКО ИМАМ НАВЯХВАНЕ ИЛИ ИЗКЪЛЧВАНЕ?

RICE: RICE означава rest/почивка, ice/сложете лед, compression/поставяне на компреси и elevation/вдигнете. Това са първите неща, които трябва да направите, когато сте си увредили мускул или става. Препоръчително е да прекъснете тренировките, да ограничите другите дейности за известно време и да сложите лед върху засегнатата зона 4 - 8 пъти ежедневно, в продължение на близо 20 минути всеки път.3 Вържете с бинт или използвайте еластичен бинт за компреси – по този начин се намалява отока.3 Опитвайте се да държите засегнатата зона над нивото на сърцето, като я поставяте върху възглавница – като по този начин също се намалява отока.3

Аналгетици: Аналгетиците, без лекарско предприсание, като например Ибупрофен, могат да намалят болката в случай на навяхване или изкълчване.5 За разлика от парацетамол, аналгетиците, като например Ибупрофен, са противовъзпалителни, следователно могат да намалят и възпалението.5 Освен таблетки, някои налични противовъзпалителни са под форма на гел или крем, като така могат да бъдат нанесени върху кожата, около зоната на навяхването или изкълчването.5

Обърнете се към лекар: Препоръчва се да се обърнете към лекар, за дa прегледа навяхването или изкълчването, ако смятате, че може да бъде от втора или трета степен.1 Възможно е навяхванията и изкълчванията от първа степен да нямат нужда от медицинска помощ, освен ако не се възстановят след 2 - 3 дена.